Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009

Διάλογοι


Άπαντες – κοινό και κριτικοί - επισημαίνουν σε υψηλούς τόνους την παταγώδη αποτυχία που σημείωσαν όλες ανεξαιρέτως οι απόπειρες των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων να αποδώσουν τους εκτεταμένους τηλεφωνικούς διαλόγους μεταξύ των μελών της εξαρθρωθείσας σπείρας Βλαστού. Τα βασικά χαρακτηριστικά της δραματοποίησής τους ήταν η παντελής έλλειψη σκηνοθετικής γραμμής, η κάκιστη διανομή -προφανώς από μη επαγγελματίες ηθοποιούς- και μια άνευ προηγουμένου προχειρότητα.

Με δεδομένα τα ανωτέρω χαρακτηριστικά, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το θλιβερό αποτέλεσμα που προσέβαλε βάναυσα την αισθητική των θεατών. Ας παραβλέψουμε όμως την πλημμελή ενημέρωση και ας σταθούμε στο καλλιτεχνικό φιάσκο ολκής, διάρκειας महाभारत , που υπέμεινε καρτερικά το τηλεοπτικό κοινό: επί μέρες παρακολούθησε έναν αόρατο θίασο συγκροτούμενο από ερασιτέχνες που αγνοούσαν τις διδαχές του Στανισλάβσκι, στην πρώτη ανάγνωση των κειμένων, απουσία σκηνοθέτη και κυρίως ενός οράματος που υπό ιδανικές συνθήκες θα μπορούσε να οδηγήσει στο ζητούμενο της θεατρικής πράξης: στη μέθεξη.

Η διοίκηση μιας ποδοσφαιρικής ομάδας που σέβεται τον εαυτό της όταν υποστεί αλλεπάλληλες ήττες θα προχωρήσει πάραυτα, στην αντικατάσταση του προπονητή, στην αναζήτηση μεταγραφών που θα ενδυναμώσουν το έμψυχο δυναμικό, και στην εντατικοποίηση των προπονήσεων, ώστε να δρέψει σύντομα τις ζητούμενες δάφνες στον αγωνιστικό χώρο. Θα περίμενε λοιπόν κανείς ότι, υπό την γενική κατακραυγή, το ίδιο θα συνέβαινε και στους τηλεοπτικούς σταθμούς: άμεση αντικατάσταση του σκηνοθέτη, ριζικές αλλαγές στο casting και εξαντλητικές πρόβες ώστε η δραματοποίηση του σπαρταριστού υλικού να αποδώσει τους αναμενόμενους καρπούς.

Παρά την αντίθετη γνώμη που εξέφρασε ο ειδικός επί του θέματος Πέτρος Μάρκαρης σε δελτίο του ΣΚΑΙ τις προηγούμενες μέρες οι ιθύνοντες των καναλιών, απέδωσαν τη γενικευμένη δυσαρέσκεια στην μικρή ομολογουμένως αναλογία γαργαλιστικού υλικού – δύο τρία «Τζιτζίκα μου» δεν ήταν αρκετά- στους διαλόγους των μελών της σπείρας κι έτσι αντικατέστησαν αμέσως το ελληνικό έργο «Το συνδικάτο του εγκλήματος» με την πετυχημένη παραγωγή εισαγωγής με τίτλο «Ο ερωτύλος Ιππότης». Οι μεστοί διάλογοι της ελληνικής μαφίας αντικαταστάθηκαν με ανάλαφρους διαλόγους υπαινικτικού πορνό με πρωταγωνιστή αυτή τη φορά τον ακούραστο Ιταλό πρωθυπουργό σε μεταγλώττιση ή με υπότιτλους. Η κίνηση ήταν καθαρά εμπορική κι έπιασε αμέσως αφού το κοινό, ξύπνησε από το λήθαργο και ανακάθισε στους καναπέδες του, γεμάτο ενδιαφέρον για τη συνέχεια μετά την πρώτη ατάκα του έργου: «Σίλβιο, να σε περιμένω στο κρεβάτι του Πούτιν;»



Για να συνέλθουμε κάπως από τους δραματοποιημένους διαλόγους του Βλαστού και τους αυθεντικούς του Μπερλουσκόνι που είδαν το φως της δημοσιότητας και μας ταλαιπώρησαν τόσο φέτος τον Ιούλιο, ας μεταφερθούμε στην ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας με ένα μικρό απόσπασμα διαλόγου μεταξύ του Έποπα (Τσαλαπετεινός) και του Χορού από τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, που έτυχαν μιας μοναδικής όσο και επεισοδιακής παράστασης από το Θέατρο Τέχνης το 1959 στο Ηρώδειο.



Τσαλαπετεινός
: Για πέστε μου, τι θέλετε να φτιάσετε; Να καταστρέψετε, να κομματιάσετε, χωρίς κακό κανένα να σας κάνουνε ω σεις, χειρότερα θεριά του κόσμου!
Χορός: Και πρέπει να τους λυπηθούμε περισσότερο κι από τους λύκους, ποιους άλλους θα εκδικηθούμε, πιο φοβερούς εχθρούς.
Τσαλαπετεινός: Από τη γενιά τους είναι εχθροί, μα είναι φίλοι στην ψυχή και θα σε μάθουν πράγματα που θα σε κάνουν ευτυχή.
Χορός: Πού ξέρω αν θα μας μάθουνε ό τι είναι ωφέλειά μας, που πάντα ήσαν εχθροί με τα προγονικά μας;
Τσαλαπετεινός: Από τους εχθρούς τους οι σοφοί μεγάλη παίρνουν γνώση και πάντοτε η προφύλαξη κατόρθωσε να σώσει. Ο φίλος όμως τίποτα στο νου σου δε σου βάζει και να μαθαίνει ο εχθρός μονάχα σ` αναγκάζει.



Η φωτογραφία από την επίθεση των πουλιών.

Μουσική: Ω καλή μου ξανθιά, με το Γιώργο Μούτσιο από την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης σε μουσική Μάνου Χατζηδάκι. Η σκηνοθεσία ήταν του Καρόλου Κουν, τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη, η χορογραφία της Ζουζούς Νικολούδη και η μετάφραση- διασκευή του Βασίλη Ρώτα.

Το σημερινό άσμα αφιερώνεται στα προσφιλή
πτηνά που κατοικούν στα ΚΕΛΑΗΔΙΑΣΜΑΤΑ ,

« Στην Νεφελοκοκκυγία, αδελφοί μου στην Νεφελοκοκκυγία…» Α.Π.Τ


Όρνιθες του Αριστοφάνη σε Κόμικς

Η Πάροδος

18 σχόλια:

sikofagos είπε...

Kαλημέρα, σεπτέ βλογοδεσπότα.

Αμα τω ακούσματι [όχι ως καλή ξανθιά,φυσικά] παρών!

Σύναξη ορνίθων μου φαίνεται κανονίζετε, μα η νεφελοκοκκυγία, φευ, έτι μακράν κείται. Ωστόσο επαναλαμβάνω, σε ό,τι αφορά την πετεινότητά μου, παρών!

Κάποτε εις εκ των σκηνοθετών της ημεδαπής, φέρεται ειπών πως "για το θέατρο χρειαζονται δυο ηθοποιοί και μια καρέκλα". Συγγνωστή η πλάνη του [αν κρίνουμε επιεικώς εκ του μέχρι τούδε έργου του], πλην όμως τα πράγματα είναι πολύ πιο μινιμαλιστικά: χρειάζεται απλώς εις υποκριτής και εις θεατής [ενδεχομένως κι η καρέκλα, για το θεατή].

Τούτου δοθέντος και σε ό,τι αφορά την χαλεπότητά μου: αίρω το καρεκλάκι μου και περιπατώ.

Εις ηθοποιός μόνος, ουδέν εστί! Είτε μονόλογος, είτε διάλογος, είτε χάβρα ιουδαίων, απλώς ουδεν.

Ευχομαι καλήν πρώϊαν και πάντα τετοιες ματιές!

new-girl-on-the-blog είπε...

Αχ, Τσαλαπετεινέ μου..ο τηλεοπτικός θίασος παραμένει αδηφάγος..διαιωνίζοντας τις καννιβαλιστικές τάσεις και προεκ-τάσεις όλων των μελών του...
Εμείς ας αντισταθούμε!
Οι "Όρνιθες"..πόσο μπροστά απ΄την εποχή τους ήταν!
Καλημέρα! :)

Συνοδοιπορος είπε...

Η αλήθεια είναι ότι, αν η ιστορία αυτή είχε περιοριστεί, έστω σε διάρκεια Μπαράτα, μπορεί να απέφευγε κανείς τον εμετό.
Αλλά, Μάχα Μπαράτα, ναι πράγματι, πάει πολύ, αν και, με τέτοια απόδοση, ακόμα και με τη διάρκεια ενός جبران خليل جبران‎, μια μικροαναγούλα δεν τη γλυτώνεις.

Αλήθεια, γιατί επιμένουν να "παίζουν τους ρόλους"; Αν πρέπει οπωσδήποτε να μάθουμε τους ακριβείς διαλόγους, γιατί δεν μας αφήνουν να τους διαβάσουμε;
Μα τι λέω; Και θα μείνει ο μέσος αναλφάβητος τηλεθεατής ανενημέρωτος;
Το λένε τόσο συχνά άλλωστε οι τηλεδημοσιογράφοι: "Να τα λέμε απλά για να μας καταλαβαίνει κι ο κόσμος" (μην κοιτάς που καταλαβαίνουμε εμείς οι φωστήρες, μας ακούει και μια άμορφη μάζα ηλιθίων, τα συμπαθητικά αυτά ζώα, οι καταναλωτές).

John Black είπε...

Εξαιρετικό. Το κλείσιμο είναι φοβερό.

Να σαι καλά.

cynical είπε...

γεια σου τσαλαπετεινε,

κοιταξε το σεναριο Βλαστου ήταν αρκετα ελλειπτικό. Μισολογα, ατελειωτες φρασεις εως και λεξεις. Για να σινιαριστει και να γινει ευπαρουσιαστο ηθελε ρετουσαρισμα απο καλο σεναριογραφο. Μαλλον σκεφτηκαν οτι το ολο project θα στοιχιζε πολυ, οποτε και δεν το προχωρησαν. Για να βγει υπερπαταγωγη, θα κοστιζε.

Αφου ειχαν ετοιμο αντικαταστατη με τον καβαλιερε, γιατι να μπουνε σε παραπανισιο κοπο.

Thomas Xomeritis είπε...

"Θά κάνω κι εγώ ένα ντους" είπε ο Σίλβιο. Και σε συνδυασμό με τη στύση (του) μου έρχεται αυτό από τις "Όρνιθες", το "...όπου κάθεται ο Σωκράτης, άπλυτος σαν λυχνοστάτης. και καλεί τα πνεύματα..."

Τσαλαπετεινός είπε...

sikofagos : Ω μακάριον πετεινό
από μακριά σε χαιρετώ κι από κοντά σου λέγω:
Η σύναξης των Ορνίθων είναι διαρκής- και των όρνιων ως φαίνεται- με απώτερο στόχο τη μακρινή πατρίδα Νεφελοκοκκυγία.
Μη σε ξαναδώ να όμως κουβαλάς το καρεκλάκι σου από τη μια φωλιά στην άλλη. Υπάρχει μόνιμα εδώ- μπαίνοντας δεξιά- μια καρέκλα σκηνοθέτη για σένα με τυπωμένο το όνομά σου στην πλάτη της.
Και εις μπλόγκερ μόνος, ουδέν εστίν!


new-girl-on-the-blog : Η οθόνη, σκηνή του Κολοσσαίου. Όταν αδειάσουν οι κερκίδες από τηλεθεατές μπορεί να αλλάξει και το θέαμα της θηριομαχίας.

Συνοδοιπορος : Γιατί παίζουν τους ρόλους; Όπως το λες: για να καταλαβαίνει ο κόσμος! Έχει ενδιαφέρον αν σκεφτεί κανείς ότι είναι κάτι που έχει ξαναγίνει στο μακρινό παρελθόν. Το λειτουργικό δράμα του Μεσαίωνα είχε αφετηρία τον ίδιο συλλογισμό.

Τσαλαπετεινός είπε...

John Black : Το κλείσιμο είναι κάπως…αυτοαναφορικό αλλά τι να κάνω υπέκυψα στον πειρασμό. Ε δεν είναι και λίγο να έχει ‘υποκλέψει’ συνομιλία σου ο ίδιος ο Αριστοφάνης! ;-)

cynical : Θα διαφωνήσω αγαπητή! Το σενάριο Βλαστού και σία είναι ένας μετά- μεταμοντέρνος τρόπος γραφής σε απόλυτη αρμονία με το σύγχρονο καθημερινό λόγο, που σκιαγραφεί με τον πιο δυνατό τρόπο το ελληνικό γίγνεσθαι. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά και εξαντλητικές πρόβες για να αναδειχθεί. Δυστυχώς για άλλη μια φορά-εν μέσω οικονομικής κρίσης- αντί να εκμεταλλευτούμε την ντόπια παραγωγή, προχωρήσαμε σε εισαγωγές αμφίβολης ποιότητας κι ας με συγχωρέσει ο Σίλβιο.

Thomas Xomeritis: Αν ξέρεις τη δεύτερη ατάκα του ερωτύλου Ιππότη συμπεραίνω ότι το έργο έκανε επιτυχία σε όλη την Ευρώπη.

ippoliti_ippoliti είπε...

Τι να σας Τσαλαπετεινέ. Πηγή ερεθισμάτων, πηγή γνώσης είστε. Ομολογώ ότι το κείμενό σας αφενός η διάθεσή μου αφετέρου (φεύγω για τις πρώτες ολιγοήμερες διακοπές μου)μ'έκανε να πάω και να παραμείνω στους συνδέσμους σας, να εγκαταλείψω τα του Βλαστού (προς το παρόν βέβαια).
Σας εύχομαι καλό Σ/Κ και καλή εβδομάδα

navarino-s είπε...

Η ευχέρεια σου -που έχω παρατηρήσει και στις προηγούμενες αναρτήσεις σου- να κινείσαι με τόση άνεση από αθλητικά (που τα κατέχεις πολύ καλά)σε Μαχαμπαράτα, και από Αριστοφάνη στα δελτία των 8, είναι μοναδική!
Αν μη τι άλλο σου είμαστε ευγνώμονες για τη "φρεσκαδούρα" που μας προσφέρει κατακαλόκαιρο!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ τσαλαπετεινέ, πάντα επίκαιρος και ολίγο καυστικός(καιέχουμε σήμερα καύσωνα...νομίζω). Κατά τα άλλα"όμορφος κόσμος,ηθικός,αγγελικά πλασμένος".
Καλό,καυτό σαββατοκύριακο.

Margo είπε...

Αυτοί οι διάλογοι... με τον πρώτο έκλεισε η τηλεόραση, έχω να "δω" ειδήσεις από τότε!
Στάθηκα στην επεισοδιακή παράσταση του 1959 με τις Όρνιθες. Δεν έχουν αλλάξει και πολλά, ίσως και σήμερα ν΄ αντιδρούσαν κάπως έτσι κάποιοι..
Καλό Σαββατοκύριακο ελπίζω όχι πολύ ζεστό!

sikofagos είπε...

Πετεινότατε,

εκ μέρους των Κελαηδι(α)σμάτων,εκφράζω [ατυχής κι ανάξιος πρόξενος, πλην όμως, εγώ] το ειλικρινές ευχαριστώ για το τιμητικό της αναφοράς.

Επιτρέψατέ μου, Πουπουλότατε, εις ένδειξιν ευγνωμοσύνης, ου μην και σεβασμού προς το ράμφος σας, να καταθέσω το πενάκι μου μπροστά στο χρωστήρα σας.

Ασπάζομαι το σφραγιδόλιθο δαχτυλίδι της αριστερή σας πτερωτής και οπισθοπετώ [κατά το ανατολικόν έθος] συγκεκινημένος.

Εύχομαι εκ καρδίας έτη πολλά σας εν βλοξί!

tsalapeteinos είπε...

Να εκφράσω κι εγώ τις δημόσιες ευχαριστίες εκ της αρχισυνταξίας για την πολύ ευγενική και εκλεπτισμένη αφιέρωση. Ο συκοφάγος τα είπε καλύτερα, ως πιο ειδήμων περί τα καλλιτεχνικά. Εγώ από αυτά που γράφεις μπορώ να κάνω σχόλιο για το... ποδόσφαιρο. Περιστασιακά ακούω Γεωργίου και Αλέφαντο και έχω μάθει μερικά συστηματάκια. Το λοιπόν, άκου φίλε και προβληματίσου.

Να πεις στην ομάδα να κατέβει με 5-3-2 στην άμυνα που όταν επιτίθεται γίνεται 3-5-2. Αυτό που παίζει και ο Ρεχάγγελ με την εθνική και παίρνει τα αποτελέσματα. Πρέπει όμως να έχεις 2 δυνατούς και ψηλούς κεντρικούς μπακ, 2 πλάγιους μπακ τρεχαλατζήδες που να βγάζουν και καμιά σέντρα, έναν λίμπερο γάτα που να διαβάζει τις φάσεις και να δίνει σωστές πάσες, 2 καλούς κόφτες στη μεσαία γραμμή, έναν τεχνίτη μέσο που να βγαίνει και κρυφός κυνηγός, έναν ψηλό σέντερ φορ που να βάζει γκολ με το κεφάλι και να βοηθάει και την άμυνα στα στημένα, ας μην ξέρει και πολλή μπάλα, α λα Χαριστέας ας πούμε, και άλλον έναν επιθετικό μπουκαδόρο που να ανοίγει ρήγματα στην αντίπαλη άμυνα. Έτσι να παίξεις φίλε και θα με θυμηθείς. Μην περιμένεις βέβαια να δεις σπουδαία μπάλα, αλλά θα πάρεις αποτελέσματα. Έτσι έπαιξε και ο Ντελ Μπόσκε με τη Βαλένθια, ακόμα και ο Μουρίνιο και ο Σάκι έχουν παίξει έτσι. Και δεν τα λέω εγώ αυτά, ο μακαρίτης ο Χάππελ τα έλεγε. Γεια χαρά φίλε!

Τσαλαπετεινός είπε...

ippoliti_ippoliti : Καλημέρα σας αν και υποψιάζομαι ότι θα είσαστε σε κάποιο καράβι που έβαλε πλώρη για λιμάνια Κυκλαδίτικα να υποθέσω; Ελπίζω να μην πήρατε…γιατί μιλάμε ξαφνικά στον πληθυντικό – εντάξει εγώ πρέπει γιατί είσαστε δύο ippoliti_ippoliti – τι έλεγα; Α! ναι ελπίζω να μην πήρες λινκς μαζί σου αντί τα απαραίτητα των διακοπών. Καλές βουτιές.

navarino-s: Η προπόνηση βοηθάει και οι κλεφτές ματιές στους καλούς γείτονες που ανεβάζουν τον πήχη διαρκώς. ;-) Υπόσχομαι άμεσα πιο δροσερά θέματα ειδικά αν συνεχιστεί ο καύσωνας που είναι αλήθεια ότι μας ζόρισε λίγο, εμάς τους εναπομείναντες στις επάλξεις του blogging.

Τσαλαπετεινός είπε...

Ανώνυμος: Αγαπητέ Ανώνυμε – Μα γιατί δεν βάλετε ένα γράμμα, ή ένα σύμβολο κάτω από το σχόλιο σας να μπορώ να πω κι εγώ αγαπητέ Ξ, ή αγαπητέ &; Η ζέστη δεν θα μας πτοήσει, το μπλογκ διαθέτει ανεμιστήρα οροφής. Αν το καλοσκεφτείτε πάντως δεν είμαι και τόσο επίκαιρος- το έργο παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 414 π.Χ ή δε παράσταση του Κουν το 59.
Margo : Το είπες κι έγινε! Λογοκρισία στο ταινιάκι 13 λεπτών για την Ακρόπολη του Γαβρά. Άρα δεν έχουν πολλά από το 59, ίσως μάλιστα να είναι και κάπως χειρότερα τα πράγματα. Ώρα για την ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας μπας και δούμε άσπρη μέρα.
Από Δευτέρα βοριαδάκι- άφησε το παράθυρο ανοιχτό στη θέση 3 ή είναι η 1;

Τσαλαπετεινός είπε...

sikofagos : Με την γλωσσοπλαστική ικανότητα που διαθέτετε – εκτός των άλλων- σκέφτομαι ότι άμα τη ιδρύσει της Νεφελοκοκκυγίας θα αναλάβετε το υπουργείο Πολιτισμού και το Παιδείας, μη σας πω και το Υπουργείο Τύπου.
Πάντως επειδή είμαι αριστερόχειρας το σφραγιδόλιθο δαχτυλίδι το φοράω στο δεξί- να το ξέρετε γι τυχόν άλλον ασπασμό.
Αυτή η τελευταία δοτική σας πάντως…φέρει ρίγη συγκίνησης.

tsalapeteinos : Θα μελετήσω το σύστημα διεξοδικά…και θα απαντήσω εν ευθέτω χρόνω. Τώρα δε θέλω να εκτεθώ με μια βιαστική εκτίμηση, εκτός του «έναν τεχνίτη μέσο που να βγαίνει και κρυφός κυνηγός» με το οποίο συμφωνώ απόλυτα. Πάντως προτιμώ σπουδαία μπάλα παρά τα καλά αποτελέσματα και στο παιχνίδι και στη ζωή.
Σε καλημερίζω hermano

tsalapeteinos είπε...

Καλημέρα και από μένα ή μάλλον καλησπέρα.

Όλοι θέμε να βλέπουμε μπάλα, αλλά μην υποτιμάμε την ταχτική! Ο σύντροφος λίδερ άλλωστε, ήταν - και είναι - έξοχος ταχτικιστής!