Θ. Στάμος: Ατέρμονο Πεδίο - Σειρά Λευκάδα, 1980-81
Μόλις πληροφορήθηκα την αμήχανα χαριτωμένη συνομιλία της αμερικανίδας υπουργού εξωτερικών Χίλαρι Κλίντον και του Γιώργου Παπανδρέου με αφορμή τον πίνακα που κοσμεί το πρωθυπουργικό γραφείο στο Μέγαρο Μαξίμου, σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να ετοιμάσω μια καθαρά εικαστική ανάρτηση αφιέρωμα στον ζωγράφο Θεόδωρο Στάμο. Δεν υπήρχε λόγος, άλλωστε, να ασχοληθώ με την πολιτική διάσταση αυτής της περί τέχνης συνομιλίας, καθώς ήμουν απολύτως βέβαιος ότι το γεγονός θα σχολίαζε άμεσα, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, κάποιος άλλος.
Είχα ακούσει πρώτη φορά για τον Θεόδωρο Στάμο πριν από πολλά χρόνια από τον ομότεχνο και φίλο του, τον Γιάννη Σταύρου. Τα εγκωμιαστικά σχόλια πρόδιδαν βαθύ, ειλικρινή θαυμασμό για το έργο του ελληνοαμερικάνου καλλιτέχνη που είχε ήδη εγκατασταθεί στο νησί του πατέρα του, τη Λευκάδα. Μου κίνησε το ενδιαφέρον αλλά πέρα από λίγες φωτογραφίες έργων, που μου έδειξε τότε ο Σταύρου δεν μπορέσα να δω άλλα έργα του. Ήταν, βλέπετε, η προ ίντερνετ εποχή και στην ελληνική αγορά δεν κυκλοφορούσε –ούτε και τώρα αν δεν κάνω λάθος - κανένα λεύκωμα με έργα του σπουδαίου καλλιτέχνη.
Πέρυσι τον Μάϊο με αφορμή την τεράστια οικολογική καταστροφή στον κόλπο του Μεξικού αναζήτησα έργα του Στάμου στο διαδίκτυο. Κι αυτό γιατί μια καταπληκτική εικόνα του Ατλαντικού από δορυφόρο –μερικές πορτοκαλί γραμμές της ρύπανσης πάνω στο βαθύ μπλε του ωκεανού- που βρήκα στην boston.com μου θύμισε έντονα τη δουλειά του ζωγράφου που είχα δει σε φωτογραφίες. Σκάρωσα λοιπόν μια ανάρτηση με τίτλο Quiz με την εικόνα του δορυφόρου και η δεύτερη επιλογή ήταν: “Λεπτομέρεια από το έργο “Ατέρμονο Πεδίο" του Θεόδωρου Στάμου που βρίσκεται στην Crane Kalman Gallery.”
A satellite image taken on April 26, 2010, shows an airplane (upper left) flying over part of the oil slick resulting from the explosion of the Transocean Deepwater Horizon oil rig, in the Gulf of Mexico. (REUTERS/DigitalGlobe)
Περάσαμε καλά με εκείνο το quiz και μερικοί φίλοι -όπως θα δείτε αν διαβάσετε τα σχόλια εκείνης της ανάρτησης- είχαν επιλέξει ως σωστή απάντηση τη δεύτερη. Στο ακριβώς επόμενο ποστ με τίτλο “Οι εικόνες της καταστροφής”, ανέβασα μια επιλογή εικόνων αναγράφοντας φυσικά την προέλευσή τους και επισημαίνοντας ότι και η εικόνα του quiz προερχόταν από την ίδια ενότητα φωτογραφιών.
Mετά την on camera συνομιλία Κλίντον – Παπανδρέου για το έργο του Στάμου, πολλοί αναζήτησαν στο διαδίκτυο τον πίνακα πληκτρολογώντας “Ατέρμονο Τοπίο - Δελφοί” και αρκετοί από αυτούς έφτασαν στην περυσινή ανάρτηση. “Να δεις, που θα νομίζουν ότι η φωτογραφία του δορυφόρου είναι το έργο του Στάμου...” έγραψα στις 18/7 σε μια φίλη. Καθώς αυτές οι επισκέψεις συνεχίζονταν με αμείωτο ρυθμό, μπήκα στον πειρασμό να αρχίσω αντίστροφη έρευνα. Όπως ήταν αναμενόμενο, το γεγονός είχε ξεσηκώσει θύελλα ποστ σε sites και ιστολόγια. Τα περισσότερα αναπαρήγαγαν ένα μάλλον βαρύγδουπο κείμενο του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων (ΑΠΕ) με τίτλο “Θ. Στάμος: Ο ζωγράφος που γοήτευσε την Χίλαρι Κλίντον” .
Φανταστείτε την έκπληξή μου όταν επιλέγοντας “Ομογένεια” στην ιστοσελίδα του ΑΠΕ είδα αναρτημένη την εικόνα της οικολογικής καταστροφής από τον δορυφόρο να συνοδεύει το copy paste κείμενο που έλεγε: “Το έργο «Ατέρμονο τοπίο - Δελφοί» εκ των «πυλώνων» της σχολής των «οξύθυμων», του ελληνοαμερικανού Θεόδωρου Στάμου, γοήτευσε την πρώτη κυρία της αμερικανικής διπλωματίας στη διήμερη επίσημη επίσκεψή της στην Ελλάδα. Το έργο, με την αφηρημένη γραμμή, που υπονοεί το δελφικό τοπίο, στο απέραντο βαθύ μπλε του φόντο «γεννήθηκε» στον καμβά του πρωτοποριακού ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη με τη διεθνή ακτινοβολία...”
Νομίζω ότι είναι περιττό να σημειώσω ότι δεν υπήρχε καμία απολύτως αναφορά στην "πηγή" του “έργου” του Στάμου. Ελπίζω πάντως ότι όταν θα πέσει λίγο η θερμοκρασία ώστε να βάλω πλώρη για το αφιέρωμα στο Στάμο, να μην βρω την φωτογραφία του Ατλαντικού με τη ρύπανση (και) σε κανένα επίσημο κατάλογο έργων του ζωγράφου.
20 σχόλια:
Άθελά σας γίνεστε αιτία γέννησης ενός καινούργιου λερναίου-που θά 'λεγε και ο Ν.Σαραντάκος.Οι ομορφότερες στιγμές θα έλθουν όταν θα χαρακτηριστείτε ελεεινός αντεθνικός προβοκάτορας,όταν θα προσπαθείτε να πείσετε ότι αυτό δεν είναι πίνακας του Στάμου.
"Κεντάς" φίλε. Όταν άλλοι ξηλώνουν... Εύγε
AΧΑΑΑΑΑΑΑΑχαχαχαχχχχχχχχχαχαχαχαχχα!
Και καλά, από τα "ενημερωτικά" - ο θεός να τα κάνει - μπλογκς της συμφοράς το περιμένω. Από το ΑΠΕ όμως;;;
Εντάξει, τομή στην δημοσιογραφία, όπως τότε με το στοίχημα για το αν θα καεί το χριστουγεννιάτικο δέντρο στο Συνταγμα!
:))
Πόσο εύκολα παρασύρονται και "δημιουργούν" οι πολλοί... Πάντως εγώ, αναμένω και λίγο (για την ακρίβεια, πολύ) ακόμη από Θεόδωρο Στάμο - μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρων, σαν ένας εκλεπτυσμένος, λεπτεπίλεπτος Ρόθκο.
Σκέφτομαι ότι αυτή η ιστορία δείχνει και μια εμπιστοσύνη στις μπλογκοπληροφορίες, έτσι δεν είναι;
Θέλω να πω, η κυρίαρχη άποψη σχετικά με το περιεχόμενο των μπλογκ, μοιάζει να εκφράζεται αλλιώς στη θεωρία και αλλιώς στην πράξη. ;))
Ξαναπέρασα το πρωί αλλά δεν έφτασα μέχρι το τέλος και δεν το έπιασα αμέσως. Το μόνο που έχω να πω: EPIC FAIL! :)
γεια σου καλοκαιρινέ και κεφάτε (και ενημερωμένε) (και ανήμερε :))) ) Τσαλαπετεινέ
πολύ απόλαυσα την ενασχόλησή σου με τον Στάμο
συνέχισε (και μού φαίνεται ότι θα συμπέσουμε - κάπου στο μέλλον... - σχετικά με τον Στάμο)
(όπως είπα και στο σχετικό μπάζο καμία εντύπωση *δεν πρέπει* να μάς κάνει η γενική αμορφωσιά τών δημοσιογραφούντων / πολιτικολογούντων μας)
(αχ αλοίμονο :((( )
Και σε επίσημο κατάλογο μπορεί να το βρεις και με ό,τι άλλο θες γαρνιρισμένο, όλα είναι πιθανά.
[Τα υπόλοιπα θα τα πούμε στο αφιέρωμα για τον Στάμο και φυσικά όχι κατακαλόκαιρο....]
Σελιτσάνος : Όταν έρθουν εκείνες οι στιγμές που λέτε, δεν θα προσπαθήσω καθόλου να τους πείσω για το δικαιο μου. Θα τους πω:“έτσι είναι αν έτσι νομίζετε” και θα φύγω πετώντας για τον κόλπο του Μεξικού. Θα έχω μαζί μου βέβαια τη φωτογραφική μηχανή για να συγκεντρώσω κι άλλα έργα του Στάμου. Αμα βρει κανείς την “πηγή” δεν πρέπει να την αφήνει ανεκμετάλλευτη.
Γιώργος Κατσαμάκης : Από την στιγμή που διάβασα το σχόλιό σου κόλλησε στο μυαλό μου ο στίχος “...και τους καημούς σου τους πλέκεις ψιλοβελονιά”. Ξέρεις από ποιο τραγούδι είναι ε;
http://www.youtube.com/watch?v=QuR3i9kGgng το έχει ερμηνεύσει κι ο Καζαντζίδης.
κόκκινο μπαλόνι: Μα αν είχε αναρτηθεί αυτή η εικονα ως έργο του Στάμου σε ένα από τα “ενημερωτικά” δεν θα έδινα καν σημασία. Αλλά όπως το λες κι εσύ από το ΑΠΕ περιμένεις, ότι θα κάνουν ένα κλίκ παραπάνω για να διασταυρώσουν μια πληροφορία.
Αυτό με το δέντρο το είχα ξεχάσει...
Sue: Ένα αφιέρωμα στο Στάμο, έχει πολλή δουλειά και δεν είναι να το αρχίζει κανείς με τέτοιες θερμοκρασίες. Ελπίζω να μην το ξεχάσω και να το ξεκινήσω όταν δροσίσει.
Riski: Δεν θυμάμαι αν σου το έχω πει παλιότερα αλλά με αφορμή το σημερινό σου σχόλιό έχω να δηλώσω: μ` αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι!
silentcrossing : Ε! Μα ήταν...και το υποψιαζόμουν ότι μπορεί να γινόταν, αλλά την ίδια στιγμή σκεφτόμουν “δεν μπορεί, θα διαβάσουν το ποστ, θα κάνουν κλικ στην εικόνα, θα δουν τα κύματα, το αεροπλανάκι πάνω αριστερά και αποκλείεται να την πατήσουν.”
Αμ δε...
χαρη: Ξέρεις, υποψιαζόμουν ότι κάτι είχες αρχίσει να ετοιμάζεις για το Στάμο από τη στιγμή που διάβασα σχόλιό σου στο μπαζ με αναφορά στην όχι και τόσο γνωστή ή έστω ξεχασμένη Rothko Case. Και μα την αλήθεια σκέφτηκα ότι αν είναι να το ετοιμάσεις εσύ, εγώ δεν χρειάζεται να ασχοληθώ καθόλου.
Καλό σου βράδυ ;-)
γρηγόρης στ.: Όλα είναι πιθανά, όπως το λες.
Το να δω το “εργο” σε επίσημο κατάλογο θα το αντέξω – άσε που σχεδόν έχω αρχίσει να σκέφτομαι την εικόνα του δορυφόρου σαν έργο του Στάμου- τις γαρνιτούρες που θα το συνοδεύουν δεν μπορώ να καταπιώ με τίποτα. Αυτό το “πυλώνων” βλέπεις, μου έχει καθίσει πολύ άσχημα απο τη στιγμή που το διάβασα.
Μεγάλη στιγμή :)
Εξωτικό πουλάκι, αρχίστε να ζωγραφίζετε. Ή μάλλον συνεχίστε...
Ακόμα κι αν δεν σας προσέξει η Χίλαρι, we'll always have Angela.
(όχι, όχι, μην με πετάξετε έξω, για καλό το είπα...)
Σε αυτήν την ανάρτηση δεν θα αφήσω κανένα σχόλιο.-
Υ.Σ. Η όλη φάση ήταν για γέλια και για κλάματα, υποδέχεται το καθυστερημένο την αμερικάνα ΑΜΕΑ και παρακολουθεί το πανελλήνιο όλο έκσταση τον μογγολικό τους διάλογο. Στην Τουρκία κόψανε τα μισά απ ' όσα είπε , κι εμείς εδώ πάθαμε ντελίριο πολλαπλασιάζοντας τα θαυμαστικά της, για το ντεκορασιόν του Μαξίμου. Ευτυχώς που είχαν προνοήσει οι συνεργάτες του πρωθυπουργού και κρατούσαν τα παράθυρα κλειστά για να μην δει το τούβλο το ντεκορασιόν του πρωθυπουργού, έξω από το Μαξίμου. Αλλά τι να πεις όταν ο έλληνας τηλεθεατής επιμένει να προβάρει τον ρόλο του μαλάκα, περιμένοντας τις εκλογές για να κάνει πρεμιέρα? Σε κάθε περίπτωση αυτό που μου την δίνει είναι πως τελικά είμαστε χρεοκοπημένοι πνευματικά και πως αυτή η κεραμίδομπορδοροδοκόκκινη πινελιά στη μέση του γαλάζιου δεν είναι ικανή να το καλύψει.
Έχω χάσει επεισόδια και μου λείπετε αφάνταστα, ειδικά επί του θέματος
-quiz, στο οποίο συμμετείχα-
Σας καλημερίζω ελπίζοντας σε ελεύθερο χρόνο, -χαχα κατά το χειμώνα το βλέπω-
Η αμορφωσά και ο ξερολισμός σε όλο το μεγαλείο τους... από τους πλανητάρχες και τα τσιράκια τους μέχρι τους τελευταίους κακοπληρωμένους υπαλλήλους τους. Και φοβούμαι ότι ελέω οικονομικής κρίσης θα πολλαπλασιαστούν τέτοια φαινόμενα, δηλ. ακόμα και σε υποτιθέμενες "εγκυρες" πηγές θα διαβάζουμε ανοησίες, για τον απλό λόγο ότι κανένας αξιόλογος άνθρωπος δεν θα δέχεται να συνεργαστεί για μεροκάματα πείνας.
Όσο αφορά στον πίνακα, εγώ θα έλεγα ότι απεικονίζει την ακτή Λας Κολοράδας όπου προσάραξε το Γκράνμα και είναι σκαρίφιμα του κομαντάντε από το Victoria Estrategica. Αλλά φυσικά εγώ δεν είμαι ούτε κυβερνήτης ούτε μυημένος περί την τέχνη - με εξαίρεση κάτι από στρατευμένη τέχνη.
Old Boy : Σχεδόν ιστορική!
Theorema : Να σας πετάξω έξω; Ποτέ!
Αν ήταν να σας πετάξω όμως, θα σας πετούσα μέσα. Στη θάλασσα. (ξέρετε ένα ξαφνικό σπρώξιμο από ένα μόλο, με τα ρούχα και... μπλουμ!)
antinetrino: Κοίτα! Όταν τα παίρνεις για τα καλά, δεν μπορώ να απαντήσω. Κάθομαι και διαβάζω και ξαναδιαβάζω τα σχόλιά σου και σε φαντάζομαι να βγάζεις καπνούς ;-)
Thalassenia: Δεν πειράζει! Εδώ θα είμαι, όταν υπάρχει ελεύθερος χρόνος να περάσετε. Αν παρ` ελπίδα λείπω να ξέρετε ότι το κλειδί είναι στην γαρδένια δίπλα στην είσοδο. ;- )
tsalapeteinos : Hermanito, τότε είχες πει : “... θα έλεγα αυθόρμητα πως είναι λεπτομέρεια της κορυφογραμμής των Άνδεων καταγραμμένη από το σύστημα παρακολούθησης Echelon. Το κόκκινο χρώμα θα μπορούσε να σημειώνει τις περιοχές επιρροής των ανταρτών.” Πάντα είναι εδιαφέρουσα η επαναστατική ανάγνωση σου. Είτε πρόκειται για εικόνες δορυφόρων, είτε για έργα τέχνης!
Δημοσίευση σχολίου