Ποιητική
1
Αξίζει
δεν αξίζει
στέλνω
τις εκθέσεις μου σε χώρες που δε γίνανε
ακόμα
προδίνω
τις κινήσεις ενός ήλιου
που
πέφτει την αυγή δίπλα στις μάντρες
επικυρώνοντας
με φως
τις
εκτελέσεις
2
Η
κάθε μου λέξη
αν
την αγγίξεις με τη γλώσσα
θυμίζει
πικραμύγδαλο.
Απ’
την κάθε μου λέξη
λείπει
ένα μεσημέρι με τα χέρια της μητέρας
δίπλα στο ψωμί
και
το φως που έσταζε απ’ το παιδικό κουτάλι
στην πετσέτα.
3
Η
μόνη ξιφολόγχη μου
ήταν
το κρυφοκοίταγμα του φεγγαριού απ’ τα
σύννεφα.
Ίσως
γι’ αυτό δεν έγραψα ποτέ
στίχους
τελεσίδικους σαν άντερα χυμένα
ίσως
γι’ αυτό εγκαταλείπουν ένας-ένας τα
χαρτιά μου
και
τους ακούω στις κουβέντες όσων δε μ’
έχουνε διαβάσει.
Άη-Στράτης
1951
Aπό
τη συλλογή «Άγονος γραμμή» (1952)
Ο
Άρης
Αλεξάνδρου πέθανε στο Παρίσι στις 2
Ιουλίου του 1978.
9 σχόλια:
Προαγωγή
Όλα ήταν έξοχα χτες βράδι
τόσο που κρυσταλλώθηκε η θάλασσα στους βράχους
κ’ έγινε αλάτι
τόσο που κρυσταλλώθηκαν τα σύννεφα ψηλά στον ουρανό
κ’ έγιναν αστέρια
τόσο που κρυσταλλώθηκε δω κάτω η σιωπή μας
κ’ έγινε φιλί.
Όλα ήταν έξοχα χτες βράδι
μόνο που ήρθαν ίσως με κάποια καθυστέρηση
όπως φτάνει στον πεσόντα
η διαταγή προαγωγής του σε υποδεκανέα.
Ποίημα από τη συλλογή «Ευθύτης οδών» (1959)
ΓΥΜΝΑΣΜΑ
Δοκίμαζε, συνέχιζε τα γυμνάσματά σου.
Κοίτα που κ' η θάλασσα ανακατεύει συνεχώς
ουρανό και φύκια
πασχίζοντας να βρει το σωστό της χρώμα.
Ποίημα της συλλογής «Ευθύτης οδών» (1959)
Το μαχαίρι
Όπως αργεί τ' ατσάλι να γίνει κοφτερό και χρήσιμο μαχαίρι
έτσι αργούν κι οι λέξεις ν' ακονιστούν σε λόγο.
Στο μεταξύ
όσο δουλεύεις στον τροχό
πρόσεχε μην παρασυρθείς
μην ξιππαστείς
απ' τη λαμπρή αλληλουχία των σπινθήρων.
Σκοπός σου εσένα το μαχαίρι.
Ποίημα της συλλογής «Ευθύτης οδών»
Ανατολή ηλίου
στον Γιάννη Pίτσο
Είταν η ώρα που επρόκειτο να ανάψουνε οι φανοστάτες. Δεν είχε καμιά αμφιβολία, τόξερε πως όπου νάναι θα ανάβανε, όπως και κάθε βράδυ άλλωστε. Πήγε και στάθηκε στη διασταύρωση, για την ακρίβεια στη νησίδα ασφαλείας, για να δει τούς φανοστάτες να ανάβουν ταυτόχρονα, τόσο στον κάθετο, όσο και στον οριζόντιο δρόμο.
Με το κεφάλι ασάλευτο, έστριψε το δεξί του μάτι δεξιά, το αριστερό του αριστερά. Περίμενε, μα οι φανοστάτες δεν ανάβανε. Τα μάτια του κουράστηκαν, άρχισαν να πονάνε, σ’ εκείνη την άβολη στάση. Σε λίγο δεν άντεξε και έφυγε.
Ωστόσο, το επόμενο σούρουπο, πιστός στο καθήκον, πήγε και ξαναστάθηκε στη νησίδα του. Οι φανοστάτες και πάλι δεν ανάψανε, ούτε εκείνο το βράδι, ούτε τις άλλες νύχτες, μα τα μάτια του συνήθιζαν λίγο λίγο, δεν κουράζονταν πια, δεν πονούσαν.
Και κάποτε, εκεί που στεκόταν και περίμενε, χάραξε εντελώς ξαφνικά. Εντελώς ξαφνικά, είδε τον ήλιο να ανατέλλει, ταυτόχρονα, απ’ τον κάθετο δρόμο κι απ’ τον άλλον, τον οριζόντιο.
Παρίσι 1971
ΘΑ ΕΠΙΜΕΝΕΙΣ
Όσο ψηλά κι αν ανεβείς εδώ θα παραμένεις.
Θα σκοντάφτεις και θα πέφτεις εδώ μες στα χαλάσματα
χαράζοντας γραμμές
εδώ θα επιμένεις δίχως βία
χωρίς ποτέ να καταφύγεις στη βολική απόγνωση
ποτέ στην περιφρόνηση
κι ας έχουν σήμερα τη δύναμη εκείνοι που οικοδομούνε ερημώσεις
κι ας βλέπεις φάλαγγες ανθρώπων να τραβάν συντεταγμένοι
για το ξυλουργείο
να δέχονται περήφανοι
την εκτόρνευσή τους
και να τοποθετούνται στα αυστηρά τετράγωνα
σαν πιόνια.
Εσύ θα επιμένεις σαν να μετράς το χρόνο με τις σειρές
των πετρωμάτων
σάμπως νάσουν σίγουρος πως θαρθεί μια μέρα
όπου οι χωροφύλακες κ' οι επαγρυπνητές θα βγάλουν τις στολές
τους.
Εδώ μες στα χαλάσματα που τα σπείραν άλας
θέλεις δε θέλεις θα βαδίζεις
υπολογίζοντας την κλίση που θάχουν τα επίπεδα
θα επιμένεις πριονίζοντας τις πέτρες μοναχός σου
θέλεις δε θέλεις πρέπει ν' αποχτήσεις έναν δικό σου χώρο.
''Στίγμα, οι χειροπέδες μου,
όσο υπάρχεις ταξιδεύω''
Να είστε καλά, πάντα.
Σίρο Ρεδόνδο.
Σίρο Ρεδόνδο: Πάντα καλά!
Θα ήταν υπερβολή να πω ότι για μένα Άρης Αλεξάνδρου
-εκτός φυσικά από "Το κιβώτιο"-
σημαίνει κυρίως το ποίημα "Με τι μάτια τώρα πια";
http://www.youtube.com/watch?v=fvOCgYV82ms
κ.κ.
Δημοσίευση σχολίου