Παρακολούθησα...
...στη
κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου την
Αυλή των θαυμάτων του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Η παράσταση, ήταν αφορμή να ξαναδιαβάσω
μετά από αρκετά χρόνια το έργο που
γράφτηκε το 1958 κι ανέβηκε την ίδια χρονιά
στο Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου
Κουν και να διαπιστώσω πόσο σύγχρονο
παραμένει. Η σκηνοθετική προσέγγιση
όμως του Γιάννη Κακλέα με απογοήτευσε.
“Η
Αυλή των Θαυμάτων βασίζεται στην έλλειψη
σταθερότητας και σιγουριάς που
χαρακτηρίζει τη ζωή του Έλληνα. Η αστάθεια
αυτή, τόσο γνώριμη σε όλους μας, αρχίζει
από το αλλοπρόσαλλο κλίμα μας και
τελειώνει στην ιδιωτική μας οικονομία.
Όλα στην Ελλάδα ανεβοκατεβαίνουν πολύ
εύκολα, κυλούν, φεύγουν κι η συνηθισμένη
λαχτάρα του Ρωμιού είναι να στεριώσει
κάπου, να σιγουρέψει κάτι...” από το
σημείωμα του Ι. Καμπανέλλη στο πρόγραμμα
της παράστασης που ανέβηκε στο Εθνικό
το 1983
ΑΝΝΕΤΩ: Τί ωφελεί; Γεννημένοι πρόσφυγες
είμαστε...ακόμα δεν το χώνεψες; Καλά το
λέει η κυρά σου “και νερό να `μαστε θα
`χαμε βρει ένα στέκι”.
Μπάμπης:
Ναι, μα δεν είναι τόπος αυτός ανάθεμα
την πίστη μου...Τρεις μέρες να δουλεύεις
και μια να κάθεσαι. Να μην έχεις μια
κάμαρα να μένεις. Να μην ξέρεις ποτέ τί
είσαι και πώς θα ξημερωθείς. Σ` αυτόν
τον τόπο δε στεριώνεις ποτέ και πουθενά.
Όλα πάνε όπως τους έρθει...
από
το τέταρτο μέρος του έργου (Θέατρο, τόμος
Α, Ιάκωβος Καμπανέλλης εκδόσεις Κέδρος)
Είδα
στον κινηματογράφο...
η
εικόνα από εδώ
...την
ταινία του Michel Hazanavicius, The Artist. Αν
ήταν πείραμα, πέτυχε απόλυτα. Αν ήταν
στοίχημα ο σκηνοθέτης το κέρδισε
προς όφελος του κοινού που δοκιμάζει
μια μοναδική εμπειρία. Όταν το
τελευταίο λεπτό ο John Goodman
λέει: "Cut!
Εξαιρετικό. Μπορείτε να το πάτε άλλη
μια φορά;" ξαφνιάστηκα
συνειδητοποιώντας ότι αυτές ήταν οι
μoναδικές φράσεις που
ακούστηκαν σε όλη τη
διάρκεια της ταινίας. Όσο για
τη σκηνή του αυτοσχεδιασμού της Bérénice
Bejo με το αδειανό
σμόκιν, είναι σίγουρα μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές
σκηνές. Η ταινία έχει ήδη αποσπάσει αποσπάσει
τέσσερα βραβεία από την Broadcast
Film Critics Association (καλύτερης ταινίας,
καλύτερου σκηνοθέτη, μουσικής και
κουστουμιών) και βαδίζει ακάθεκτη στο
δρόμο των Όσκαρ. Πριν
ή αφού τη δείτε διαβάστε την κριτική
του Old
Boy.
...την
εκπληκτική ταινία του Iñárritu,
Biutiful.
Μόλις
τελείωσε την ξαναείδα από την αρχή
πράγμα που νομίζω ότι θα έκανα και στον
κινηματογράφο αν δεν είχα πάει στην
τελευταία προβολή. Και δεν μπορώ παρά
να συμφωνήσω
με αυτό που είπε ο Javier
Bardem
για
την ταινία.
“ It's like a Francis Bacon painting. It's ugly. Some people can't
take it. But some people can stay still, look at the picture, and see
the hope, the compassion, the love behind the horror.”
Διάβασα...
...το
συναρπαστικό βιβλίο του Lionel
Casson
Το
ταξίδι στον Αρχαίο Κόσμο. Χρονικά
καλύπτει την περίοδο από την τρίτη π.Χ
χιλιετία και τις μετακινήσεις που
καταγράφονται στις αιγυπτιακές επιγραφές
του Αρχαίου Βασιλείου μέχρι τα ταξίδια
των χριστιανών προσκυνητών του 6 μΧ
αιώνα και θεματικά, τα κίνητρα των
ταξιδιών, τους μηχανισμούς της μετακίνησης
σε ξηρά και θάλασσα, τα καταλύματα και
βέβαια τις περιοχές και τα αξιοθέατα
που συγκέντρωναν την προτίμηση των
ταξιδιωτών. Στις μέρες μας που τα ταξίδια
τείνουν να γίνουν απαγορευτικά ή στη
χειρότερη περίπτωση αναγκαστικά
η ανάγνωση του βιβλίου αποτελεί ένα
μοναδικό ταξίδι στις απαρχές των
μετακινήσεων.
Η
Μεσοποταμία έχει δύο μεγάλους ποταμούς.
Ενώ είναι και οι δύο πλωτοί, δεν υπάρχουν
ωστόσο ούριοι άνεμοι για να σπρώξουν
τα πλοία αντίθετα στο ρεύμα. (όπως στην
περίπτωση του Νείλου) Κατά την τρίτη
χιλιετία π.Χ το πιο κοινό μέσο μεταφοράς
ήταν τα μικρά ξύλινα ποταμόπλοια. Στην
επιστροφή τα ρυμουλκούσαν σιγά σιγά
από την όχθη κόντρα στο ρεύμα. Οι Αρμένιοι
ταξιδιώτες που ξεκινούσαν από το μακρινό
Βορρά και είχαν επομένως να κάνουν πολύ
δρόμο στο γυρισμό, διευκόλυναν τα
πράγματα χρησιμοποιώντας ελαφρές
σχεδίες που επέπλεαν πάνω σε φουσκωμένα
δέρματα. Όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος, κάθε
σχεδία είχε επάνω “ένα ζωντανό γάιδαρο
και οι πιο μεγάλες περισσότερους. Αφού
φτάσουν στη Βαβυλωνία και διαθέσουν τα
εμπορεύματά τους πουλάνε το σκελετό
του πλοίου..., φορτώνουν τα δέρματα στους
γαϊδάρους και γυρίζουν πίσω στην
Αρμενία”. (σελ 21, Μορφωτικό ίδρυμα
Εθνικής Τραπέζης)
Ακούω...
...και ξανακούω τα δώδεκα ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή που περιέχονται στο cd "Cavafy - Shades of Love" μελοποιημένα από τον συνθέτη - γιατρό Αθανάσιο Σίμογλου με τη φωνή της Σόνιας Θεοδωρίδου. Όπως είπε ο συνθέτης στην παρουσίαση του τον περασμένο Νοέμβριο πρόκειται για το πρώτο μέρος μιας καβαφικής τριλογίας που σκοπεύει να εκδώσει. Με αφορμή αυτή την νέα απόπειρα μελοποίησης ποιημάτων του Καβάφη, αναζητώ βιαστικά παλιότερες και βρίσκω του Γιάννη Γλέζου, του Δημήτρη Παπαδημητρίου, του Μιχάλη Τρανουδάκη, Δήμου Μούτση , του Θάνου Μικρούτσικου, Γιώργου "Φεγγαροβάτη" Μπιλάλ , της Λένας Πλάτωνος , του Σάκη Τσιλίκη, του Μίκη Θεωδωράκη και του Lou Harrison...
19 σχόλια:
Μία και μία οι προτάσεις σου...Εξαιρετικές. Το Artist έχω κατα νου εδώ και καιρό να δω, αν το προλάβω ακόμη σε προβολή.Στην εποχή όπου μοιάζει όλα να έχουν ειπωθεί, βωβό σινεμά, ε? Ενδιαφέρον πείραμα αν μη τι άλλο...
Υπάρχει και το cd που ο Γιάννης Τσαρούχης απαγγέλλει Καβάφη.
Γεμάτο πρόγραμμα είχες :)
Έχω κλείσει θέση να δω την Αυλή των Θαυμάτων την επόμενη εβδομάδα. Κυρίως γιατί απλά λατρεύω τον Καμπανέλλη. Σαφέστατα επίκαιρος όσο ποτέ!
αχόρταγος!
καλησπέρα :-)
kovo voltes... : Μην το χάσεις! Και είναι από τις ταινίες που πρέπει να δεις σε κινηματογράφο κι όχι σε dvd.
Καλό σου βράδυ. ;-)
renata: Δεν έβαλα καθόλου απαγγελίες, αλλά ξεχωρίζω αυτή:
http://www.youtube.com/watch?v=9puxoJ1f6YU
Καλό ξημέρωμα ρενάτα ;-)
Roadartist: Κι εγώ και το ξέρεις ;-)
Διάβασε το έργο πριν...πάντα είναι χρήσιμο.
xtina: Είναι να μην πάρω φόρα!
Καλό σου βράδυ Χριστίνα!
θιγά-θιγά!
καληνυχτούδια
χ
xtina: Τι καληνυχτούδια; Έχω επανάληψη Iñárritu. Amores perros και μετά buenas noches
;-)
...και μετά από τόση πολλή και καλή πνευματική τροφή, θα ακολουθήσει και μαγειρική ανάρτηση με φυσική τροφή, σωστά;
Yannis Tsal: Ούτε η Παναγιά η Βλογοκρατούσα δεν ξέρει τι είδους ανάρτηση θα ακολουθήσει...
(Πες τί τραβάει η όρεξή σου αδελφέ μου κι εγώ θα μπω στην κουζίνα και θα αρχίσω!)
αν κρίνω από τη φόρα που έχεις πάρει, το δείπνο της Babette ετοιμάζεις!
καλημέρα έποπα!
χ
Μπα σε καλό σου!Θα πάρω τον Casson και θα φύγω!
(Πικρό σχόλιο:από τον Κακλέα δεν θα είχα απαιτήσεις πια.)
υγ.Αυτή την αγωγή σου δώσαμε;Να τα πετάς έτσι στα μούτρα ανήμπορων,υπερηλίκων επαρχιωτών;Ντροπή σου!
Aπαπαπαα...
Πάλι μας κουφάνατε, εξωτικό πουλάκι...
xtina : Αναρτήσεις υπάρχουν!
καλό απόγευμα
Σελιτσάνος: Να πάρουν το μπαστουνάκι τους οι υπερήλικες επαρχιώτες και να ανηφορίσουν στην πρωτεύουσα για μια θεατρική παράσταση. Όλα τα άλλα, τα έχετε κι εκεί αν δεν κάνω λάθος.
Οι νέοι φίλοι που έχουν εις τας Αθήνας θα τους συνοδεύσουν στην έξοδο υποβαστάζοντάς τους. Σε λαϊκές απογευματινές πάντα με μειωμένο εισιτήριο
;-)
Theorema: Φαντάζομαι ότι η έκπληξή σας προέρχεται από το γεγονός ότι κατάφερα να μιλήσω για όλα αυτά με τόσο λίγα λόγια ε;
Χμμμ...Εκτός από τα θεατρικά,όλα τα άλλα τα έκανα κι εγώ.Εκλεκτικές συγγένειες...
:)
Καλησπέρα.
Δημοσίευση σχολίου